Case · 11 januari 2018

Klant in de spotlight: Cicero Zorgcentrum verlost van nare geuren door Odor Neutralizer

In de rubriek Klant in de Spotlight lichten we regelmatig een klant uit waarvoor we een specifiek probleem hebben opgelost met de werking van geur. Voor de eerste aflevering spraken we met Majel Delvoux, Manager Zorg en Welzijn voor het Cicero Zorgcentrum Op Den Toren in Nuth.

Een van de meest voorkomende problemen waar zorginstellingen mee te kampen hebben is onplezierige geuren. Die hebben niet alleen invloed op de bewoners, maar ook op de werknemers en bezoekers. De mensen van Zorgcentrum Op Den Toren (onderdeel van Cicero Zorggroep) probeerden al een tijdje om daar wat aan te doen, maar hadden de oplossing nog niet gevonden. Manager Zorg en Welzijn Majel Delvoux leerde ScentAir kennen en na een proefperiode besloot de zorginstelling permanent onze systemen te gaan gebruiken. De cliënten en bezoekers reageren positief en ook het personeel is erg tevreden.

 

Majel, wat waren je eerste gedachten over geur en geurbeleving voor je met ons in gesprek kwam?

Ik vond het idee erg aanspreken en had ook al eerder geur geprobeerd om vieze geuren te verbloemen. Met wisselende resultaten. Toen kregen we een voorstel van jullie en hebben we een proefperiode gedraaid met jullie Odor Neutralizer op de psychogeriatrische zorgafdeling. Dat sloeg enorm aan. De cliënten lijken zich er goed bij te voelen en we hebben zelfs complimentenbrieven van de artsen gekregen. Daarop hebben we besloten om de geursystemen permanent te houden.

Wat deden jullie tot dat moment aan geur?

We probeerden nare geuren te camoufleren. Dat werkte niet zo heel goed maar daardoor wist ik wel wat er mogelijk zou zijn voor de sfeer op de afdeling.

Wat voor reacties heb je gekregen van bezoekers, artsen, collega’s en bewoners?

Alle reacties zijn heel positief. Men ervaart de geur als zeer prettig, lekker fris. Ik heb persoonlijk het idee dat het ook positief werkt op de gemoedstoestand van sommige cliënten.

En hoe ervaar je de geur nu zelf?

Als je de hele dag aanwezig bent, raak je gewend aan de geur van jullie systemen. Daardoor vind ik het zelf wel moeilijk om in te schatten of de instellingen nog goed zijn. Maar de ervaringen zijn positief en er zijn geen klachten over nare geurtjes meer geweest sinds we begonnen zijn. Ik denk ook dat mensen niet meer constant vervelende geuren moeten verdringen. Dat merk je aan de sfeer en het werkplezier.

Mooi! Laatste puntje: wat vind je van onze service?

Ik heb de contacten als zeer prettig ervaren. Als cijfer zou ik een 9 geven.

 

 

Ook weten wat geur voor uw (zorg)instelling kan doen? Neem direct contact op voor een vrijblijvende geurdemonstratie!