Case · 10 oktober 2018

Fit en vitaal met behulp van geur in Leef! Sportcentrum Olst-Wijhe

De beste oplossing voor de typische sportschool geur

 

Als we Michel Vierwind van Leef! Sportcentrum in Olst-Wijhe bellen, begint hij met een verrassing: hij was ooit werkzaam voor een concurrent! Nou zijn we behoorlijk open minded bij ScentAir, dus we nemen het hem niet kwalijk. Het is wel direct duidelijk waarom Michel overtuigd was van de positieve werking van geur. Waarom het gebruik van geur dan zo goed bij “zijn” sportcentrum past?

 

“Wij zijn geen doorsnee sportschool,” vertelt Michel. “We zitten eigenlijk midden in de transitie van sportschool naar vitaliteitscentrum, wat inhoudt dat we ons richten op gezondheid en vitaliteit voor jong en oud en alles ertussenin. We zijn een van de Preventiecentra gericht op obesitas en pre-diabetes van NL Actief en vanwege de samenstelling van de gemeenschap richten we ons ook veel op ouderen.” Dat is hoe Leef! zich profileert in de markt: “Qua prijs en benadering zitten we in het middensegment. Met low-budget sportscholen hebben we niks, maar we hebben ook niet uitsluitend personal trainers die 1-op-1 werken. We zitten er eigenlijk tussenin: persoonlijk advies en georganiseerde trainingen. Als iemand hier binnenkomt beginnen we altijd met een uitgebreid, gratis klantadviesgesprek: wat is je huidige levensstijl en voedingspatroon en wat wil je bereiken? Is er sprake van medische klachten? Is een screening met een fysio gewenst? Het is ook gewoon belangrijk om de sfeer hier te komen proeven – dan weet je wat bij je past. Klanten maken een schema op maat met een van onze instructeurs en bespreken wat er moet gebeuren op gebied van voeding, houding en beweging.”

 

Geen sport? “We kiezen er bewust voor om het ‘bewegen’ te noemen. ‘Sporten’ wekt soms wat weerstand op en dekt de lading niet van wat we hier doen: mensen vitaler maken. En iedereen weet dat bewegen gezond is. Op die manier zijn we ook bij de keuze voor een geur gekomen: we wilden die typische ‘sportschool geur’ voorkomen. Klanten een omgeving bieden die zowel op fysiek vlak als psychologisch helpt bij het bereiken van hun doelen.”

 

Geur in vitaliteitscentrum

 

En, werkt het een beetje? “Absoluut. We hebben speciaal een verkwikkende geur gekozen met jullie Golden Bamboo. Er zit wat citrus in en is niet te zwaar. We hebben een grote ruimte met meer dan 1800 vierkante meter en je wil niet dat je klanten tegen een muur aanlopen op het moment dat ze binnenkomen. Ik wist ook dat Golden Bamboo gebruikt wordt in het werk met ouderen omdat het rustgevend is – het is echt meer dan gewoon een lekker geurtje. En misschien doen we van de winter wel een iets zwaardere geur omdat de lucht dan sowieso wat ijler is.” Een kenner, dat horen we gelijk! Geen andere leveranciers overwogen?

“Jullie serviceniveau is gewoon echt goed en dat zeg ik niet omdat ik jullie collega’s ken.”

“Nee, dat hoefde helemaal niet. Ik kende Marco en Danielle (twee van onze Account Managers) goed van eerdere samenwerking. Ik was gelijk overtuigd na kennismaking met jullie serviceniveau. Dat is gewoon echt goed en dat zeg ik niet omdat ik jullie collega’s ken. Aanpassingen worden praktisch gelijk gedaan en worden goed gecommuniceerd. Ik vind de flat fee, zelfs voor onze enorme ruimte, ook een groot voordeel. En de geur wordt enorm goed ontvangen. Mensen vinden het fris en lekker ruiken hier, wat ook alleen maar positief is voor de gezondheidsgerelateerde trainingen die ook in dit pand plaatsvinden zoals psychomotorische therapie en training voor kinderen met aandoeningen als Downsyndroom, autisme, ADHD of PDD-NOS. De geur is gewoon goed voor onze alledaagse activiteiten én specifieke doelgroepen.”