Case · 13 oktober 2017

Een echte theme store kan niet zonder geur

ScentAir doet de geur bij BUBBLES

 

Een winkel die elke maand het interieur aanpast? Welkom in de wereld van shoppertainment.

Bij ScentAir houden we wel van een beetje aankleding, en zeker van een beetje extra aandacht voor de klant. Maar wat er bij BUBBLES Theme Store gebeurt, gaat zelfs ons behoorlijk ver: deze “theme store” heeft letterlijk elke maand een ander thema. Andere outfits, andere aankleding, andere accessoires. En dat in samenwerking met de klant! Met zoveel aandacht voor de bezoekers, mocht een goede geur natuurlijk niet ontbreken. Wij spraken met Amanda Reijerse, oprichter van BUBBLES Theme Store, over de waarde van geur in een themawinkel.

Hi Amanda, leuke winkel maarreh, first things first, hoe kwam je eigenlijk bij geurmarketing?

Haha, ja dat snap ik. Ik merkte dat er een hele sterke geur hing in bepaalde winkels die ik zelf niet echt kon plaatsen. Ik dacht dat het van de producten zelf was, maar vaak was de geur zo aanwezig en constant dat dat bijna niet ging. Toen ik vervolgens mij ging verdiepen in marketing werd daar ook het onderdeel ‘geur’ besproken. Een paar jaar later begon ik mijn eigen onderneming, en daar moest en zou alles tot in de puntjes kloppen. Dus ook de geur!

 

“Alles moest en zou tot in de puntjes kloppen. Dus ook de geur!”

 

Wat is precies het concept van BUBBLES Theme Store?

BUBBLES Theme Store is plat vertaald een ‘themawinkel’. Wij proberen de klant iedere keer weer te verrassen, en hoe kan dat beter door iedere maand je winkel helemaal in een nieuw thema te stoppen? Toen ik tijdens kerst in Parijs was raakte ik geïnspireerd door de etalages; de fijne sfeer en beleving vond ik geweldig! Ineens vroeg ik me af waarom er niet altijd zo’n sfeer was.

 

“We merken dat de klant langer in de winkel blijft en makkelijker dingen pakt om goed te bekijken. Ze lijken zich zelfs meer thuis te voelen en laten zich daardoor liever helpen.”

 

Dat bracht me bij een ‘theme store’: ik weet niet of de term of het soort winkel wat ik nu heb al bestond, maar tot nu toe heb ik het nog nergens anders gezien. Om de klant extra te verrassen en hen aan de winkel te binden, organiseren we iedere maand een hippe, creatieve workshop waarbij we thema-gerelateerde dingen maken. Deze maand is het thema bijvoorbeeld ‘Tropical Beach Bar’: we maken prikborden in de vorm van tropisch fruit, er wuiven grote planten voor de deur, er staat een vrolijk gekleurd strandbordje dat je de weg wijst en boven onze paskamers hangt een rieten dakje. We brengen speciaal voor onze klant een ‘cocktail guide’ uit om mee te geven bij aankopen en we zorgen dat er altijd een verfrissend drankje voor ze klaarstaat tijdens het passen!

Gezellig! En hoe ervaar je de geurbeleving?

Wij ervaren het zeer positief. Als de klanten binnenkomen en ze zijn in een groep hoor je ze al speculeren over de geur die in de winkel hangt. Ze gaan ruiken aan kaarsen, zeepjes, scrubjes en alles wat maar een geur kan hebben. We krijgen veel positieve reacties dat het zo lekker ruikt. De geur die gekozen is past perfect bij de winkel. Het is een combinatie van een zoete maar frisse geur. We merken dat de klant langer in de winkel blijft en makkelijker dingen pakt om goed te bekijken. Ze lijken zich zelfs meer thuis te voelen en laten zich daardoor liever helpen. Prima voor het contact met de klant natuurlijk!

 

geur in kleding retail