Blog · 24 juli 2015

Uw kledingwinkel een luxe uitstraling geven? Geur helpt.

Een lekkere geur is niet alleen prettig, u kunt ermee ook heel bewust het koopgedrag sturen van uw klanten. Zorgt u voor de sfeer van een stoere Wild-West-omgeving waarin de spijkerbroeken optimaal tot hun recht komen, of zorgt u voor een vrolijke positieve emotie waarin u de kans op een aankoop groter maakt?

Positieve emoties en koopgedrag

Positieve emoties hebben een bijzondere invloed op het koopgedrag van klanten. Klanten in een positieve stemming beoordelen situaties ook positiever. En dat brengt veel voordelen met zich mee. Klanten houden minder rekening met kritische gedachten en de functionele aspecten van een aankoop. De gedachte gaat van “Heb ik deze jurk wel echt nodig..?” naar “Deze jurk staat mij wel heel erg goed!” En dat is voor u als winkelier bijzonder prettig.

Een positieve stemming heeft veel invloed op het koopgedrag van de klant. Zo lijken aanbiedingen nog aantrekkelijker. De emoties helpen de klant bij alles dat zij zien prettiger te voelen. Een enkele geur heeft al een sterke invloed op iedere klant die uw winkel binnenkomt. Naast het horen van reacties als “Wat ruikt het hier lekker!” zult u ook een vrolijke stemming in uw kledingwinkel opmerken. Want welke klant winkelt er nu niet graag in een winkel waar het altijd lekker ruikt?

Geurmarketing is het perfecte middel om vanaf het moment van binnenkomst op emoties in te spelen. U kunt klanten verwelkomen met geuren die herkenning oproepen, zoals een bezoek aan het strand. Hoe sterker de herkenning met de geur, hoe groter de kans dat deze emoties worden ervaren. Een lekkere geur biedt zo een meerwaarde voor uw kledingwinkel en voor uw klanten.

Warme of luxe geuren

Er zijn honderden geuren die in kledingwinkels kunnen worden ingezet en welke met behulp van verschillende geursystemen worden verspreid. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een kleine, onopvallende geurmachine bij displays of schappen. Deze systemen maken gebruik van een ingebouwde bewegingssensor. Wilt u een complete ruimte voorzien van een bepaalde geur? Dan raden we aan om een groter systeem te nemen waarmee u de intensiteit per dag en per uur kunt instellen.

Voor elke situatie een ideale geur

Voor ieder bedrijfsconcept is er een ideale geur; van warme geuren zoals kaneel of vanille tot luxe geuren zoals leer of houtachtige noten. U kunt de geur afstemmen op de emoties die u wilt opwekken, zoals een relaxt of plezierig gevoel, en de algehele sfeer die u wilt uitstralen.

Iedere geur helpt weer andere emoties op te wekken in uw kledingwinkel, waardoor het effect bij iedere geur anders is. Zo zorgen geuren zoals kokosnoot en regenwoud voor een meer tropische uitstraling, waardoor het perfecte vakantiegevoel wordt gecreëerd. Iedereen wordt blij van de gedachte aan palmbomen en lekker luieren in een hangmat met een drankje in de hand.

 

“Een lekkere geur biedt een meerwaarde voor uw kledingwinkel en voor uw klanten.”

 

Benieuwd welke emoties u kunt opwekken met de verschillende geuren? Neem contact op voor meer informatie over positieve emoties en het koopgedrag van uw klanten.