Blog · 26 juli 2015

Meer verkopen in uw winkel? Geurmarketing beïnvloedt het koopgedrag via emotie.

Benieuwd hoe een geur zorgt voor meer verkopen in uw winkel? Door middel van geurmarketing speelt u in op de emoties van uw klanten. En emoties verkopen.

 

Wist u dat onze reukzin het meest sterk ontwikkelde orgaan is? Onze neus heeft namelijk een directe verbinding met het gedeelte in ons brein dat verantwoordelijk is voor emotie en gevoel. Dat betekent dat geurmarketing op een heel effectieve wijze in kan spelen op het klantgedrag; het zorgt  namelijk voor een emotionele reactie. Hierdoor kunt u met deze vorm van marketing effectief uw verkopen verhogen.

“Klanten richten zich de emotie van een aankoop in plaats van de ratio.”

 

Wetenschappelijk ziet het er als volgt uit: het ruiken van een geur wordt direct verwerkt door ons ‘oudste hersendeel’, het limbisch systeem. Dit deel van de hersenen is verantwoordelijk voor genot, emotie en herinnering. Het herinnert uw klanten aan fijne tijden of momenten.

Stimuleer de zintuigen

Een reactie in het limbisch systeem vindt automatisch en reflexmatig plaats. Dat betekent dat klanten niet bewust nadenken over de actie die zij ondernemen. In plaats daarvan reageren zij op een instinctieve wijze. Gaat u zelf maar na wat er met u gebeurt op het moment dat u een bepaalde geur ruikt, zoals rozen, vanille of koffie.  U krijgt reflexmatig een reactie bij die geur. Geurmarketing helpt u dus om de instincten van uw klanten te stimuleren.

Het onbewuste brein

Hoe vaak merkt u zelf dat geur invloed heeft op uw koopgedrag? De kans is klein dat u dit bewust meemaakt. Uw klanten zullen ook beïnvloed worden door het onbewuste brein, en zo kunt u effectief aansturen op meer verkopen. Door gebruik te maken van de juiste geuren, wordt voor uw klanten de perfecte setting gecreëerd om een aankoop te doen.

Door middel van geurmachines kunt u gewenste geuren in uw winkel verspreiden. Er zijn geurmachines die een complete ruimte van één geur voorzien, en geurmachines die bij ieder schap en display voor een unieke geurbeleving zorgen. U kunt met sommige geuren aansturen op actie, terwijl andere geuren zorgen voor een gevoel van comfort of van luxe.

Klantervaring en klantgedrag

Geurmarketing helpt u dus direct aan te sturen op een betere klantervaring, zodat u de kans op een uiteindelijke aankoop vergroot. Iedere geur heeft weer een andere toepassing in uw winkel en heeft een sterke invloed op de beleving van de klant. Zo zorgt een geur als White Tea and Fig voor een speciaal gevoel van luxe, terwijl de geur van citroen emoties van netheid opwekt.

Verbinding op emotioneel niveau

Met geurmarketing gaat u de verbinding op emotioneel niveau aan, en zorgt u voor een aankoopstimulans op onbewust niveau. Laat uw klanten op een sterke wijze herinneringen aan geuren koppelen, zodat het op een later moment goed mogelijk is een positieve ervaring terug te halen.

Zo kan de klant bij een volgend bezoek weer dezelfde geur ervaren en worden weer dezelfde emoties opgewekt. Geurmarketing is op die manier zowel op de korte als op de lange termijn effectief; het zal helpen uw klanten een positieve connectie met deze geur en uw merk te maken.

 

“Met de juiste geur wordt de perfecte setting gecreëerd om een aankoop te doen.”

 

Meer weten over de toepassing van geurmarketing voor uw winkel? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.