Blog · 5 oktober 2015

Hoe geurmarketing kan bijdragen aan een betere beleving in retail

Consumenten winkelen steeds meer online, en dit merk je in de winkelstraten. Dit brengt een pittige uitdaging voor retailers: hoe zorg je er nu voor dat brick and mortar winkels relevant blijven? Beleving in de winkel speelt daarbij een grote rol.

 

 “Hoe zorg je voor een beleving waar klanten voor terugkomen?” 

 

Zorg voor sfeer in je winkel

Tegenwoordig is het niet meer voldoende om een mooie volle winkel te hebben. Als retailer moet je actief bezig zijn met het entertainen van je publiek. Je klanten willen meer dan alleen een mooie nieuwe schoen of jurkje. Klanten willen vermaakt worden tijdens het dagje uit. Daarom zet je dj’s in je winkel, geef je kledingadvies of organiseer je speciale sale avonden. Voorbeelden hiervan zijn er genoeg. Kijk bijvoorbeeld naar Abercrombi en Fitch, Nike experience centers of Sissy Boy. Deze bedrijven maken een totaalbeleving van hun winkelbezoek, waarbij zoveel mogelijk zintuigen worden geprikkeld.

Natuurlijk staan alle producten er tiptop bij, en is de belichting zodanig afgesteld dat de producten er extra mooi uitzien. En ook de muziek past precies bij de uitstraling van het bedrijf. Bij zo’n experience kun je perfect een lekker geurtje toevoegen. Geur voegt ontzettend veel toe aan de beleving. Geur roept namelijk ontzettend veel emotie op: je kent ongetwijfeld het gevoel dat je een bekende geur ruikt. Direct denk je terug aan de laatste keer dat je deze geur rook. Dit geldt ook voor jouw klanten. Zij denken terug aan de laatste keer dat zij in de winkel stonden. En daar kan iedere retailer op inspelen, zowel nu als in de toekomst.

 

The Store of the Future

Store of the Future is een goed voorbeeld om bij af te kijken. In deze innovatieve conceptstore in Den Haag werken wij samen met bedrijven zoals Philips en RomarLed om te onderzoeken hoe we nieuwe technieken kunnen inzetten om de retailbeleving weer relevant te maken voor het winkelend publiek. Bezoekers kunnen live beleven hoe de winkel van de toekomst eruitziet.

De nieuwe technologie maakt namelijk ontzettend veel mogelijk. Sneller afrekenen, interactieve ledschermen, virtuele pasruimtes en onbewuste beïnvloeding door licht en geur. Het is nog maar het begin van de toekomst. Ieder punt voegt wat toe aan de beleving van de klant. Bij Store of the Future worden de nieuwste technologieën bij elkaar gebracht.

 

Je eigen geurmerk is onmisbaar

Nu we het toch over geur hebben. Geur zorgt voor sfeer, het zorgt voor herkenning. Voor retailers is een eigen geurmerk dan ook dé trend voor de toekomst. Je onderscheidt je van de concurrenten, klanten voelen zich prettiger en ze zijn meer geniegd om aankopen te doen. Hier pluk je elke dag de vruchten van.

Je eigen geurmerk roept herkenning op bij je klanten. Het laat hen denken aan dat prachtige groene grasveld, aan die heerlijke vakantie, of zelfs aan een lekkere mok chocolademelk. Het brengt ze in een positieve emotie.

Wil jij ook je eigen geurmerk voor je bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op, dan vertellen we je er graag meer over.