Blog · 25 augustus 2015

Angst voor de tandarts? Geurmarketing doet wonderen.

Angst voor de tandarts? Geurmarketing doet wonderen.

Als de dood voor de trillende boor van de tandarts of breekt het zweet je al uit bij het maken van een telefonische afspraak? Angst voor de tandarts is eigenlijk niemand vreemd. We kennen allemaal wel iemand die er niet aan moet denken een controle te ondergaan of een afspraak te maken voor een behandeling.

Geurmarketing doet wonderen. Het is door middel van de juiste geur goed mogelijk om de angst voor de tandarts weg te nemen en voor een prettige fysieke omgeving te zorgen. Met name binnen de zorg maken we op steeds meer plaatsen gebruik van een ‘healing environment’. Vrij vertaald gaat het om een helende omgeving, die er op basis van bijvoorbeeld de juiste geur voor zorgt dat angst voor de tandarts verdwijnt.

Effect van de fysieke omgeving

De fysieke omgeving is van grote invloed op hoe we ons voelen. Uit onderzoek blijkt onder andere dat (het zicht op) natuur en frisse lucht hier op een krachtige manier aan kunnen bijdragen. Werknemers die vanuit hun kantoor op een groene omgeving uitkijken zijn productiever dan werknemers binnen een betonnen omgeving. We kennen ook allemaal de mogelijkheden om even tot rust te komen door over een bospad te wandelen. Deze inzichten bieden kansen voor geurmarketing bij onder andere de tandarts en in andere omgevingen waar we ons niet automatisch op ons gemak voelen.

Naast geur zijn ook daglicht en stilte van grote invloed op hoe we ons voelen. Deze drie verschillende elementen zorgen mogelijk voor een ‘healing environment’ die helpt angsten te voorkomen of stress te reguleren.

Neutraliseer je angst

Geurmarketing kun je inzetten op verschillende plekken. In de behandelkamer is het lekker om wat afleiding te hebben door in de stoel weg te dromen bij een oceaangeur. Ook in de wachtkamer is het fijn als er een rustgevende geur aanwezig is die helpt je patiënten een beetje te ontspannen terwijl ze tandenknarsend de leesmap doorbladeren. Uiteraard kun je geurmarketing toepassen in de daadwerkelijke behandelkamer, net als in de wachtkamer waar het stressniveau van patiënten over het algemeen al op begint te lopen. Juist door op beide omgevingen te richten, heb je de mogelijkheid om angst weg te nemen en met de juiste geur voor een prettige omgeving te zorgen.

Geurmarketing bij de tandarts

Geurmarketing leidt tot een onbewuste beïnvloeding van je gemoedstoestand, door via de reukzin direct in te spelen op de breingebieden die verantwoordelijk zijn voor de regulatie van onze emoties. Merk je aan je patiënten dat zij angst hebben voor de tandartsstoel die je hebt staan en wil je daar op onbewuste wijze graag iets aan doen? Geurmarketing vormt een uitstekende keuze, we zijn je graag van dienst met bijvoorbeeld de kalmerende geuren die er beschikbaar zijn.

“Geurmarketing doet wonderen, het is door middel van de juiste geur goed mogelijk om de angst voor de tandarts weg te nemen”

Wil je als tandarts geurmarketing inzetten of ben je specifiek benieuwd naar de geuren die we zouden adviseren? Wij horen graag van je, neem vrijblijvend contact met ons op.